Kansanedustaja ja eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen Katja Taimela jätti 13.3.2014 eduskunnassa kirjallisen kysymyksen, jolla hän nostaa esiin työsuojelun merkityksen ja uudistamistarpeita.

Työsuojeluilmoitukset ovat vähentyneet vuoden 2010 aluehallintouudistuksen jälkeen. Uudistuksen myötä alueelliset työsuojelupiirit lakkautettiin ja yhdistettiin osaksi aluehallintovirastoja. Sen jälkeen työsuojeluilmoitusten määrä on vähentynyt kymmenillä tuhansilla. Työelämän ongelmien vähenemisestä ei voi olla kyse, sillä samaan aikaan työmarkkinat ovat kehittyneet monimutkaisemmiksi.

- Työsuojelua tarvitaan tässä ajassa, kun työmarkkinat pirstoutuvat ja työn tekeminen muuttuu monin tavoin epäsäännölliseksi. Meidän on varmistettava, että työsuojeluviranomainen on työntekijän turvana aina tarvittaessa, Taimela edellyttää.

Syyksi työsuojeluilmoitusten vähenemiseen onkin esitetty, että työsuojeluviranomaisia ei enää löydetä. Aikaisemmin työsuojelupiirit olivat työntekijöille ja työnantajille tuttu vakiintunut instituutio, johon ottaa yhteyttä. Nyt viranomaiset näyttävät hautautuneen isoihin virastoihin.

- Työsuojelu on hyvä esimerkki siitä, että meidän on kyettävä uudistamaan palvelurakenteitamme ja lainsäädäntöämme vastaamaan tämän päivän tarpeita. Osa-aika- ja pätkätöiden lisääntyminen on osoittautunut haasteelliseksi tukien suhteen ja nykyisille työvoimapalveluille kokonaisuudessaan. Nyt on korkea aika muokata näitä rakenteita ja palveluja niin, että ne vastaavat joustavasti tämän päivän tarpeisiin, Taimela peräänkuuluttaa.

- Valitettavasti Suomessa on edelleen tahoja, jotka eivät tahdo myöntää, että maan ja yritysten kilpailukyvyn takaa hyvinvoiva ja motivoitunut työntekijä. Siksi työsuojelua tarvitaan nyt ehkä enemmän kuin koskaan. Kuitenkin osana aluehallintovirastoja työsuojelun resurssit ja itsenäisyys ovat jatkuvasti uhan alla. Työsuojelulle pitää taata riippumaton ja itsenäinen asema ilman poliittista ohjausta tai muita ulkoisia vaikuttimia, kuten Suomi on Ilon yleissopimuksella sitoutunut tekemään, Taimela vaatii.