Kalenteri

Ei tapahtumia

Huom! Kaikki tilaisuudet ja tapaamiset on peruttu toistaiseksi koronaviruksen vuoksi.

Työttömien työkyvyttömien mahdollisuutta päästä eläkkeelle on järkevöitettävä, vaativat eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan demarikansanedustajat Tarja Filatov, Merja Mäkisalo-Ropponen, Kristiina Salonen ja Katja Taimela. He jättivät asiasta hallitukselle kirjallisen kysymyksen 8.10.2014.

- Meillä on merkittäviä tavoitteita työurien pidentämisen suhteen. Myös toimenpiteisiin on ryhdytty. On kuitenkin myönnettävä tosiasiat ja todettava, että osa tämän hetken työttömistä ei tule kuitenkaan koskaan enää työllistymään. Liian moni ikääntynyt pitkään työttömänä ollut ihminen on eläkejärjestelmän näkökulmasta työkykyinen, mutta työmarkkinoiden näkökulmasta työkyvytön, Taimela huomauttaa.

Kelan ja Eläketurvakeskuksen tutkimus kertoo, että samalla kun eläkkeelle siirtyminen on vähentynyt ikääntyneiden pitkäaikaistyöttömien ja vajaakuntoisten työnhakijoiden määrä työvoimahallinnossa on kääntynyt selvään kasvuun.

- Tämä on inhimillisesti tuskastuttavaa ja taloudenkin näkökulmasta kestämätöntä. Työttömien työkyvyn ylläpidon ja kuntoutuksen tehostamiseen on pyritty pitkään ja pyritään yhä monissa hankkeissa. Vaarana on kuitenkin, että tosiasiallisesti työkyvyttömiä ihmisiä on pitkäaikaistyöttömien statuksella, kunnes he ajan myötä siirtyvät vanhuuseläkkeelle. Tämä ei ole tarkoituksenmukaista, Taimela sanoo.

Rakenteellisen vaikean työttömyyden piiriin arvioidaan kuuluvan noin 180 000 työtöntä. Valtaosa heistä on oikein kohdennetulla, toimivalla ja riittävällä palvelu- ja tukipolitiikalla autettavissa työelämään. Lähes neljännes koko maan työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneistä oli ollut vähintään kaksi vuotta työttömänä eläkettä edeltävien 4-5 vuoden aikana.

- Ikääntyneiden hyvin pitkään työttömänä olleiden ihmisten määrästä on erilaisia arvioita. Osa heistä haluaa eläkkeelle. Eläke olisi heidän oman elämänsä kannalta toimivampi vaihtoehto. Eläkeratkaisu myös vapauttaisi työvoimapoliittisia tukia ja palveluita asiakkaille, jotka niistä oikeasti hyötyvät, Taimela painottaa.