Kansanedustaja ja eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen Katja Taimela pahoittelee Venäjän päätöstä vastapakotteista. Päätöksen myötä kotimainen elintarviketeollisuus ja ruoantuotanto joutuvat hankalaan tilanteeseen.

- Venäjän päätös tuo sotilaallisen kriisin nyt lähelle suomalaisia uudella tavalla, talouden kautta. Se on jälleen yksi uusi syy toivoa pikaista ratkaisua koko Ukrainan tilanteeseen, Taimela toteaa.

Suomalaiset maitojalosteet ovat tunnettuja erityisesti puhtaudestaan. Niille on löytynyt hyvin kysyntää Venäjällä, minne suomalaiset elintarvikealan yritykset ovat satsanneet kovasti viime vuosina.

- Erityisesti maitotuotteet ovat pääsääntöisesti korkean tason vientituotteita, joille idästä löytyy luontainen ja kooltaan valtava markkina-alue. Maitotuotteet ovat Suomen koko viennin kannalta tärkeä avainala, jossa on nähty myös paljon kasvupotentiaalia, Taimela huomauttaa.

Maitotiloilla ja elintarviketeollisuudessa on takana kovia investointeja, joiden myötä taloudelliset paineet ovat suuret. Maitoalan kannattavuus on ollut viime vuodet muihin maataloustuotteisiin nähden hyvällä tasolla.

- Minusta on lähdettävä siitä, että pakotteiden myötä väliaikaisesti kuihtuvat Venäjän markkinat tulevat avautumaan vielä. Toivottavasti se tapahtuu mahdollisimman nopeasti. Nyt on tärkeää että alan elinvoimaisuudesta pidetään huolta vaikeiden aikojen yli. Pakotteiden vaikutukset on arvioitava ja valtion pitää olla mukana tukemassa alan toimijoita tarvittaessa. Elintarviketeollisuus on merkittävä työllistäjä Suomessa ja siksi alan työpaikkojen säilyminen on taattava, Taimela edellyttää.

Venäjän tuontikiellon kohteena olevat tuotteet edustavat noin viittä prosenttia Suomen viennistä Venäjälle ja noin puolta prosenttia Suomen kokonaisviennistä. Alan suurimman toimijan Valion liikevaihto Venäjälle on noin 400 miljoonaa euroa, mikä on viidennes yhtiön liikevaihdosta. Valiolla on kymmeniä tuotteita, joita on viety Venäjälle.

- Tuottajien kannalta on huojentavaa kuulla, että Valio on ilmoittanut ottavansa toistaiseksi vastaan kaiken tuottajiensa maidon. Mikäli pakotteista ei päästä eroon, on vaikutuksia odotettavissa myös maitotiloille. Alan kannattavuus lepää viennin varassa, siksi jo valmisteilla olevaa elintarvikkeiden vientiohjelmaa ja sen toteutusta on kiirehdittävä, Taimela vaatii.