Kansanedustaja Katja Taimela puhui Kansallinen Veteraanipäivän Salo pääjuhlassa Moision koululla tänään perjantaina 27.4.

- Koko viime vuosi – Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuosi – oli omistettu teille sotaveteraaneille. Kansakuntamme osoitti arvostustaan sen aikana monissa tilaisuuksissa. Juhlavuoden jälkeenkään kunniavelka ei unohdu. Saamme kiittää sotiemme veteraaneja siitä kaikesta hyvinvoinnista, mikä meillä tänä päivänä on. Lämmin kiitos teille kaikille.

- Sodista alkaa olla jo niin paljon aikaa, että tuoreet sukupolvet alkavat olla pelkästään historiatietojen varassa. Joillain on vielä mahdollista kuulla sodan kokemuksista omilta iso- tai iso-isovanhemmiltaan. Olen itse ollut siinä etuoikeutetussa asemassa, jotta olen saanut useita vastauksia kysymyksiini tuttavallisesti papan suusta. Muistan myös hänen suuren kiitollisuuden määrän siitä, että hän selvisi kaikista sodista omien sanojensa mukaan, ilman kriipuja. Valitettavasti monet eivät olleet yhtä onnekkaita.

- Sodat veivät monelta rintamamieheltä ja myös naiselta parhaat nuoruusvuodet. Isänmaan eteen tehtiin ihmiselämän mitassa käsittämättömiä uhrauksia. Monet antoivat henkensä. Monet vammautuivat loppuiäkseen. Nämä uhraukset antoivat meille jälkipolville rakkaan isänmaan sellaisena kuin se nykyään on.

- Veteraanijärjestöjen ja pääministeri Kalevi Sorsan aloitteesta valtioneuvosto nimesi vuonna 1986 Lapin sodan päättymispäivän, huhtikuun 27. päivän, Kansalliseksi veteraanipäiväksi ja yleiseksi liputuspäiväksi. Ensimmäistä veteraanipäivää vietettiin vuonna 1987.

- Tänä vuonna veteraanipäivän teemana on Yhdessä eteenpäin ja mikä olisikaan osuvampi teema näin itsenäisyyden satavuotisjuhlan jälkeen. Toki oman säväyksensä teemaan antaa, kun muistamme että sata vuotta sitten elettiin kansalaissodan aikoja, jolloin vastakkainasettelu oli kovimmillaan. Jälkikäteen on vain epäuskoisena todettava, kuinka raskaan tien kansakuntamme oli kuljettava ennen kuin pääsimme toden teolla Yhdessä eteenpäin.

- Sota on tapahtuma, jota ei saa unohtaa, koska niin kauan kuin muistamme sen, toimimme niin, ettei se toistuisi. Kuten presidentti Niinistö on viisaasti todennut, yhteiskunnan vakaus ja eheys ovat paras rokote ulkopuolisia vaikutusyrityksiä vastaan. Siksi niiden ylläpitämisestä täytyy huolehtia.