SDP:n liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet ovat jättäneet vastalauseen tänään valmistuneeseen valiokunnan mietintöön myös liikennekaarena tunnetusta lakiesityksestä. Poikkeuksellisen laajassa vastalauseessa SDP esittää lakia muutettavaksi niin, että taksiliikenteen sääntely jäisi nykyiselleen. Melkein puoli vuotta kestäneessä valiokuntakäsittelyssä on käynyt selväksi, että hallituksen esittämä lakiuudistus asettaa kansalaiset eriarvoiseen asemaan taksipalveluiden saatavuudessa eri puolilla Suomea ja mitä todennäköisemmin alan yritystoiminta keskittyy samalla, kun hinnoittelu vapautetaan. Valiokuntaryhmä näkee tässä alueellisten monopolien uhan, joka päinvastoin nostaisi kustannuksia asiakkaille ja julkisille hankinnoille.

- Suomalainen nykyinen säännelty taksijärjestelmä on edullinen, luotettava, palveleva, laadukas ja saatavissa aina ja kaikkialla. Sitä ei saa alasajaa. Haluamme sen säilyvän ja sitä kehitettävän. Aika näyttää, millaiseen sekasortoon taksipalvelut ajautuvat hallituspuolueiden huonojen arvovalintojen myötä, sanoo Satu Taavitsainen.

Samalla SDP teki myös muutosesityksen ammattimaisen kuljetuksen määritelmän tarkentamisesta sekä esitti, että kuljetusmarkkinoilla esitetty pakettiautojen luvanvaraisuudesta vapauttaminen poistetaan ja luvanvaraisuuden vapautettujen traktoreiden enimmäisnopeus lasketaan 40 kilometriin tunnissa.

- Mielestämme pakettiautoille ja traktoreille esitetyt poikkeukset vaatimuksissa vääristäisivät kuljetusmarkkinoita, joita hallituksen lakiesityksellä pyritään yhdenmukaistamaan. Traktoreiden osalta vaatimukset ovat niin matalat, että esitys toteutuessaan muodostaisi uhan liikenneturvallisuudelle, toteaa Suna Kymäläinen.

Valiokunta joutui työssään ennennäkemättömän tilanteen eteen, kun liikenne- ja viestintäministeriön valmistelema lakiesitys annettiin käytännössä keskeneräisenä eduskunnalle.

- Valiokunnan mietintö on täynnä toiveikkain mielin kirjattuja tulkintaohjeita, koska itse lakipykälien muuttamiseen ei löytynyt poliittista tahtoa. Epäterve kilpailu ja harmaan talouden määrä kasvavat, tätäkö on tämän hallituksen normien purku, päättää Katja Taimela.