Tänään eduskunnan lähetekeskustelussa käsiteltiin liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esittelemää esitystä postilain uudistamisen 2. vaiheeksi. Jatkossa yleispalvelukirjeiden jakelu sallittaisiin kolmipäiväisenä kaupunkialueilla, kun alueella toimii kaupallinen sanomalehtien varhaisjakelu. Viestintävirasto tarkastaisi vuosittain jakelualueet, kaupalliset yritykset voivat taas muuttaa omaa toimintaansa tarpeensa mukaan.

- Perustuslain 6§ mukainen yhdenvertaisuus kansalaisten välillä asuinpaikan perusteella on koetuksella, kun kansalaisten peruspalvelut määritellään yritysten toiminnan perusteella. Olen tyytyväinen, että lausuntokierroksella kritiikkiä keränneeseen lakiesitykseen saadaan perustuslakivaliokunnan lausunto. Postilain tarkoituksena on kuitenkin turvata postipalveluiden ja erityisesti yleispalvelun saatavuus tasapuolisin ehdoin koko maassa, toteaa Suna Kymäläinen.

Kansalaisten lähettämät kirjeet ja pienet paketit matkaavat perille jatkossa viikon, kun postin nopeusvaatimuksia lasketaan. Hitaampi on huono kilpailuvaltti Postille, kun kilpailu ja digitalisaatio syövät samalla lähetysten volyymia. Hallituksen esityksen myötä EU-maiden väliset kirjeet ovat jatkossa nopeampia kuin Suomen sisäiset. Samaan aikaan Postin on luovutettava jatkossa suomalaisten osoitetiedot kaupallisille postiyrityksille murto-osalla ylläpitokustannuksista.

SDP:n edustajat kritisoivat kaupallisten varhaisjakelualueiden ulkopuolella, eli käytännössä maaseudulla ja haja-asutusalueilla, Postille asetettavaa velvollisuutta kilpailuttaa jakelutoiminta omaa jakeluaan vastaan. Postin on järjestettävä viisipäiväinen jakelu huolimatta siitä onko jaettavaa vai ei. Kuitenkin jakelun suorittava yritys voi käyttää yleispalvelustandardin joustoa ja jättää käymättä postilaatikolla, kuten kolmipäiväisen jakelun kaupungeissakin.

- Posti on tähänkin asti voinut kilpailuttaa toimintojaan, mikäli se on ollut liiketaloudellisesti ja liiketoiminnan kokonaisuuden huomioiden kannattavaa. Haluavatko hallituspuolueet valtionyhtiön kukkarosta maaseudun yhteisjakeluyrityksille varman bisneksen? Kannattava yhteistyö syntyy varmasti ilman pakkoakin, pohtii kansanedustaja Katja Taimela.

Hallituspuolueiden edustajat kertovat, että kilpailutus mahdollistaa tulevaisuudessa postin ohella kuljetettavan mm. ruokaa, lääkkeitä, koululaisia ja vanhuksia. Maaseudun sanomalehti ei taida tälläkään menetelmällä ehtiä perille ennen iltauutisia.